Wigilia w przedszkolu
27 grudnia, 2022Podziękowanie
5 stycznia, 2023Pedagogika Froebla
Friedrich Wilhelm Froebel pochodził z Niemiec. Był pedagogiem, kreatorem wychowania przedszkolnego, a także miłośnikiem przyrody. Według jego koncepcji wychowanie dziecka powinno mieć charakter globalny. W dzieciństwie powinno ono zdobywać jak najwięcej nowych doświadczeń z uwzględnieniem samodzielności w działaniach i zdobywaniu wiedzy. Swoją filozofię w zdecydowanej mierze opierał na szacunku do dziecka. Ogromną wagę przywiązywał do zabawy, która powinna być podstawową aktywnością dziecka.
Dary Froebla
Koncepcja pedagogiczna Froebla oparta jest na pracy z materiałami, których dostarcza przyroda jak również z przedmiotami, takimi jak zabawki stworzone przez dorosłego dla dziecka. Podstawową pomocą stosowaną w czasie zajęć są Dary Froebla. Jest to zestaw materiałów dydaktycznych składających się z 14 pudełek, a także siatki geometrycznej. Mają one postać wełnianych piłeczek oraz zestawów drewnianych klocków w kształcie sześcianów, walców, graniastosłupów; są też – mozaiki, patyczki, pierścienie i punkty. Dary służą dzieciom do zabaw percepcyjno-manipulacyjnych, badawczych oraz umożliwiają rozwój zdolności artystycznych. Dzieci podejmują z ich wykorzystaniem zabawy badawcze, tematyczne i konstrukcyjne, poznają świat matematyki, tworzą ornamenty. Wymienionym aktywnościom towarzyszy śpiew, ruch oraz słuchanie literatury.
Pozytywne efekty
Założenia pedagogiki freblowskiej są niezwykle korzystne dla rozwoju dziecka. Sprzyjają rozwojowi koncentracji uwagi, myślenia przestrzennego i wyobraźni twórczej. Wszystkie te działania wymagają cierpliwości jak i wytrwałości , co pozwala osiągnąć cele związane z przygotowaniem dzieci do rozpoczęcia nauki szkolnej.